V
primeru Patrie gre pri Janši za konstrukt brez dejstev in dokazov

Gospod
Bele, ste strokovnjak za kazensko pravo. S tem področjem ste se začeli poklicno
ukvarjati že pred desetletji. Zakaj prav kazensko pravo?
Kazensko pravo me je pritegnilo že na
Pravni fakulteti v Ljubljani. Tam sem začutil povezanost kazenskega prava z drugimi
pravnimi področji in pomena prava skozi kazensko pravo. Še bolj kot na
ljubljanski fakulteti pa me je to področje pritegnilo v času magistrskega študija
na Pravni fakulteti v Zagrebu. Študij v Ljubljani je bil bolj kriminološki in še
sedaj je tak. S področja kriminologije so posegali v pravo ter zlasti
materialno kazensko pravo podrejali kriminologiji in sociologiji, ki je bila
zelo ideološko obarvana. Veliko je bilo ideološkega teoretiziranja o pomenu države
in prava kot orodja v rokah delavskega razreda za zatiranje izkoriščevalskega
razreda. S tega stališča se je kazensko pravo oddaljevalo od tradicionalnega
pomena celovitega prava. V Zagrebu se mi je obzorje razširilo, saj so imeli večji
poudarek na kazenskem pravu in so predavali tudi ljudje, ki so to počeli že
pred drugo svetovno vojno. Poudarjali so kazensko pravo kot sestavni del
celokupnega prava, pojmovanega kot Ars aequi et boni tudi v demokratični družbi,
se pravi kot umetnost enačenja - egalité in dobrega za vse. Se pravi, da je
kazensko pravo namenjeno temu, da vzdržuje sožitje med ljudmi, ne pa da je
nasilno orodje države ene skupine ljudi proti drugi.
Kot
laik in novinar sem postal pozoren na vas ob vašem komentiranju obtožnega
predloga in sodbe v zadevi Patria, ki se navezuje na Janeza Janšo. Ste se pa na
neki način »srečali« z Janšo že pred dobrimi petindvajsetimi leti, ko ste želeli
strokovno spremljati sojenje proti četverici na Vojaškem sodišču v Ljubljani,
kot zainteresirana strokovna javnost?
Drži. Že takrat sem bil navzoč na začetku
sodnega procesa na Roški, a so nas kot del akademske javnosti praktično takoj
izključili, da ne bi v javnosti dajali nezaželenih političnih ocen o tem
procesu. Preučeval sem potrebo in razloge za obstoj vojaških sodišč. Takrat sem
bil vodja delovne skupine pri slovenski skupščini, ki se je ukvarjala z vojaškimi
sodišči. Sodeloval sem v skupini, ki je preučevala vojaška in politična kazniva
dejanja. Še posebej sem preučeval urejenost kazenskopravnega varstva tako
imenovanih skupinskih tajnosti. Moram
reči, da sem na podlagi tistega preučevanja dosegel, žal za obtožence JBTZ
prepozno, da za uradne, vojaške podatke in sploh državne podatke ne more
odgovarjati nekdo, ki ni zavezan k temu, da jih mora varovati.
Da
zanje odgovarja torej samo vojaška oseba … Se pravi, da to ne
velja za civiliste, za novinarje?
Tako je. To je bilo tudi v prid
novinarjev. Janša pa je že bil prej obsojen, ker je kot nevojaška oseba z
zelenim flomastrom podčrtaval neki vojaški dokument, ki ga je bral in naj bi
bil zaupne narave. To ne more biti izdaja tajnosti. Tajnost lahko izda samo
tisti, ki je službeno zavezan, da jo bo varoval, a potem to prekrši in zaupane
podatke sporoči nepooblaščeni osebi.
Podobno
kot pred dobrimi petindvajsetimi leti, ko je odmeval proces proti četverici,
zadnja leta odmeva sodni proces Patria, na katerem sodijo predsedniku SDS
Janezu Janši. Nedvomno gre za zelo odmevno zadevo, ki je za vas, strokovnjake,
zanimiva za preučevanje. Zakaj ste se odločili, da tudi sami preučite obtožni
predlog in nato sodbo proti Janši? Kaj vas je spodbudilo k temu?
Pritegnilo me je poročanje o tej
zadevi. Neprestano so poročali o tem, da je prišel na sodišče, da ni prišel na
sodišče in podobno. Prvi narok, drugi narok in tako dalje … Temu primeru se je
posvečala posebna pozornost, pri čemer so podrobno navajali formalno vodenje
postopka, ni pa se dalo izvedeti, kaj obdolžencu pravzaprav očitajo. Skratka,
nisem mogel razbrati pravne in dejanske podlage za obtožbo, in to vse do izrečene
obsodbe. Po njej sta me začeli zanimati dve stvari. Najprej je bila to sama
uporaba zakona, pri pisanju katerega sem sodeloval, nadalje me je zanimalo
sedanje delovanje sodstva, ki sem ga zapustil kot predsednik Slovenskega sodniškega
društva. To funkcijo sem opravljal ravno takrat, ko sta se sprejemala nova
zakona o sodiščih in o sodniški službi. Želel sem se prepričati, kako takrat načrtovano
delovanje sodnikov in sodne organizacije sedaj poteka po preteku poldrugega
desetletja. Iz poročanja v medijih sem počasi dobil občutek, da se nekateri
sodniki niti preveč ne trudijo pokazati, da delujejo nepristransko in
neodvisno, kar imamo državljani pravico od njih zahtevati.
Kako
pa gledate na to, da je na prvi stopnji to zelo zahtevno zadevo prevzela razmeroma
mlada sodnica Barbara Klajnšek, ki je po mnenju kritikov tudi pravno slabo
podkovana?
To, kako podkovana je sodnica, sem
razbral šele iz sodbe. Na slabo podkovanost kaže predvsem dejstvo, da je na začetku
kazenskega postopka sploh sprejela slabo sestavljeno obtožbo.
Se
pravi, da je sprejela ta obtožni predlog?
To je bil obtožni akt, ki je bil
sestavljen v nasprotju z vlogo državnega tožilca, ki mu je podeljena z ustavo.
Zavzemal sem se za neodvisnost tožilstva, ki mu jo ustava daje oziroma jo od
njega zahteva zato, da uporablja zakon enako za vse. V tem primeru je žal državni
tožilec to svojo obveznost z vlaganjem in zastopanjem pravno neustrezne obtožbe
zanemaril.
Ali
namigujete, da bi se tožila Branka Zobec Hrastar v primeru Janše morala izločiti,
saj je njen mož Zvonko Hrastar 31. maja 1988 sodeloval pri aretaciji Janše?
V mislih imam predvsem to, da je ona
sestavila najprej obtožni predlog, tako imenovani dokazi pa so prišli pozneje.
Ne uporabljaš zakona enako za vse, če se pri nekom vnaprej odločiš, katerega
kaznivega dejanja ga boš obtožil, nato pa raziskuješ in iščeš dokaze za
podkrepitev že sprejete odločitve. Na podlagi vložene obtožbe, ki je sicer zelo
dolgovezna, predvsem ne moreš razbrati, s kakšnim ravnanjem naj bi bil Janša
storil kaznivo dejanje, ki mu ga očitajo.
Že
pred časom ste opozorili, da imata obtožni predlog in sodba v zadevi Patria v
primeru Janše vsaj dve veliki napaki. Dejali ste, da je prva ta, da sta
nepopolni, saj ob povzemanju zakonskih znakov kaznivega dejanja ne navajata
konkretnih dejstev. Lahko to pojasnite?
V uvodu izreka sodbe je iz obtožbe
prepisano zakonsko besedilo o kaznivem dejanju, kasneje pa ni popolnega opisa
kaznivega dejanja Janeza Janše, iz katerega naj bi to kaznivo dejanje izhajalo.
Naloga državnega tožilca pri vlaganju in zastopanju obtožbe pa je, da poskrbi
za ujemanje zakonskega opisa kaznivega dejanja s konkretnim ravnanjem
posameznika. Finska oprostilna sodba nazorno opozarja, da samo navajanje
pogovorov in sestajanj med osebami brez jasne predstavitve vsebine pogovorov še
ne pomeni predstavljanja ravnanja, ki se lahko presodi kot kaznivo dejanje.
Zmotilo pa me je še nekaj drugega. Tega
sicer nisem razlagal, ker je morda nekoliko bolj zapleteno. Storitev kaznivega
dejanja v obliki sprejemanja obljube za posredovanje je pravno koneksno dejanje
z dajanjem obljube. Ta pravna koneksnost nam pove, da sprejemanje obljube ne
more biti podano, če ni predhodnega dajanja obljube. Nedokazanost dajanja
obljube hkrati učinkuje kot nedokazanost sprejemanja obljube. Glede na to, da
sta bili obe dejanji storjeni v Sloveniji, bi državni tožilec moral obe obtožiti
po slovenskem kazenskem zakonu v okrilju slovenske jurisdikcije. Nekoliko drugačna
pravna zveza pa je v obtožbi navedena pri soobdolženem Zagožnu, ki naj bi bil najprej
zase terjal obljubo nagrade. V tem primeru pa se jemanje obljube sme oceniti
kot predikatno in avtonomno v tem pomenu, da bi lahko bilo obtoženo tudi
samostojno, ne glede na to, ali je kasneje terjano obljubo tudi kdo dal. Res pa
je, da se v primeru, ko gre za isto obljubo, ne bi smela obravnavati kot dve
kaznivi dejanji soobdolženega Zagožna. Ko se je torej soobdolženemu Zagožnu očitalo
terjanje obljube zase, je to lahko njegovo samostojno kaznivo dejanje, v delu,
ko naj bi enako kot Janša sprejemal obljubo za SDS, pa gre za drugo kaznivo
dejanje, pri katerem pa seveda kljub vsemu ne more iti za sostorilstvo.
Se
pravi, da je razlika, če nekdo obljubo nagrade »prejme«, ali »sprejme«?
Izraz sprejeti obljubo ni isto kot
prejeti obljubo v pomenu izvedeti zanjo. Obljuba darila ali nagrade se sprejme,
ko je izraženo soglasje za njeno izpolnitev ob prevzemu nasprotne obveznosti
izrabljanja položaja ali vpliva za posredovanje pri uradnem dejanju določene
uradne osebe. Se pravi, da je sprejetje obljube izvršeno šele s pristankom na
določeno nasprotno obveznost. V obtožbi ni mogoče najti dejstev, iz katerih bi
lahko razbrali, kako je Janša izpolnil vse navedene znake kaznivega dejanja
glede sprejemanja obljube.
Se
pravi, kot ste že opozorili na simpoziju o sodnem procesu Patria pred meseci, »ni
dovolj, da nekdo prejme obljubo nagrade, ampak se mora natančno vedeti, da jo
je sprejel s pogojem, da bo opravil natančno določeno uradno dejanje«.
V tem primeru je treba gledati na
jemanje in dajanje obljube kot na nekakšen ilegalni kontrakt, ki med dvema
stranema velja za sklenjenega, ko se sporazumeta o medsebojnih obveznostih. Za
sklenjenost ilegalnega posla zadošča že konsenz, ne pa izpolnjevanje sprejetih
obveznosti. Tudi s tega vidika je državni tožilec ravnal pristransko, ko je
obtožil samo enega od storilcev kaznivih dejanj, drugega, tujca, pa je izpustil
in ga celo predlagal za pričo, s čimer je nedvomno pokazal, da zakona ne
uporablja enako za vse.
Koga
konkretno mislite?
Te Fince, ki naj bi obljubo dajali. Naš
zakon pa pravi, da je treba preganjati vse, ki so storili kaznivo dejanje na ozemlju
naše države. Zakaj je tujca spustil, ga ne preganja in ga je naredil za pričo? Finska
svojega državljana morda res ne bi izročila, ni pa izključeno, da bi bil tudi
kot obdolženec sam pripravljen priti na naše sodišče. Če ne drugače, bi naše
pravosodje lahko zahtevalo, da mu sodijo na Finskem po njihovem kazenskem
zakonu. V medijih so nekateri skušali braniti državnega tožilca s sklicevanjem,
da ga na Finskem ne bi obsodili, ker njihov kazenski zakon ne pozna aktivnega
podkupovanja z dajanjem obljube. To po določbi 13. paragrafa 16. kapitlja
finskega Rikoslaki ne drži, saj se aktivno podkupovanje uradnika − tudi tujega − izrecno lahko stori z obljubljanjem,
ponujanjem ali zagotavljanjem darila ali kakšne druge koristi za izrabljanje
svojega vpliva.
Druga
velika napaka, na katero ste v primeru Patria opozorili pred časom, pa je po vaše
ta, da sta obtožni predlog in sodba sama s seboj v nasprotju, saj denimo v
primeru Janeza Janše in Jožeta Zagožna pišeta o skupnem sprejetju obljube,
vendar pa je hkrati sostorilstvo pri tem dejanju izključeno.
No, to so dodatne napake. Eno je to, da
se Janši očita, kako naj bi sprejel obljubo darila za to, da bi izrabil svoj
položaj in posredoval, drugo pa je, da se nič podrobnega ne ve, pri kom in za
katero uradno dejanje naj bi posredoval. Če to določno ni navedeno, samo
sprejemanje obljube darila ne more biti opredeljeno kot kaznivo dejanje zoper
uradno dolžnost.
Janši
očitajo, da je ob neugotovljenem času na neugotovljenem kraju na neugotovljen
komunikacijski način sprejel obljubo darila za stranko. Kako je s to nedoločenostjo?
To je popolnoma nesprejemljiva
formulacija. Ni opisan sprejem obljube. Te stvari je treba natančno opisati, da
se ve, kdaj, kje, kako in kaj si domnevno nezakonito storil. Naloga tožilca je,
da pove, na kakšen način je nekdo nekaj storil. In še ta neugotovljeni
komunikacijski način. Ali je to storil ustno ali pisno? To moramo vedeti zato,
da to lahko preverimo. V tem primeru, ki se očita Janši, ne moremo čisto nič
preverjati. Ali je obljubo sprejel ali je ni. To je popolnoma nepreverljiva
trditev. In v primeru nepreverljive trditve se ni mogoče braniti. Vrhovno sodišče
je že najmanj v treh primerih razsodilo, da se ne more sklicevati na
neugotovljen kraj, neugotovljen čas, neugotovljen način, ker se ob takih očitkih
obtoženi ne more braniti, nima pravnega varstva, zato je vrhovno sodišče take
razsodbe razveljavilo. Na to je treba gledati enako kot na nevzdržnost obtožbe,
s katero bi vam očitali prehitro vožnjo, ne da bi povedali, kdaj, kje in koliko
prehitro ter kakšno vozilo ste takrat vozili. Ali po takih splošnih očitkih v
obtožbi lahko koga sodijo?
Ta
primerjava se mi zdi zelo dobra! Verjetno jo vsakdo razume! Se pravi, da gre za
nesmiselni konstrukt!
Drži. Gre za konstrukt brez dejstev in
dokazov, kar očitno izraža samo težnjo po kaznovanju nedolžnih.
Kakšno
težo pa imajo elektronska sporočila, na katera se je ves čas sklicevalo tožilstvo,
v katerih se lobisti pogovarjajo med seboj in pri tem omenjajo tretje osebe?
Pri tem so očitno skušali povečati svojo pomembnost pri Patrii, s tem da so se
sklicevali na nekoga, ki naj bi bil blizu predsedniku vlade, ali celo na
predsednika vlade … Tožilstvo in nato
sodnica sta govorila o nekih indicih, na podlagi katerih naj bi se to dalo
sklepati …
Tožilka Branka Zobec Hrastar je v
medijih izjavila, da imajo dokaze, a ti dokazi bi morali biti takšni, da nas
prepričajo.
Se
pravi, da sklicevanje na to, naj bi bil z nekom govoril, ni dovolj?
Ne, treba je dokazati, da je bila
obljuba nagrade res sprejeta. Ne zadoščajo torej razlage, da se je obdolženec
pogovarjal ali srečeval z drugim in tako imel možnost prejeti nagrado. Dokazati
bi bilo treba, kdaj, kje in kako je to možnost izkoristil.
Sodnica Klajnškova je v svoji razsodbi
trdila, da je obstajala »kontinuirana komunikacija« med Zagožnom in Janšo, pa čeprav
se je izkazalo, da kot dokaz navaja samo štiri sporočila SMS, ki sta si jih
menda Zagožen in Janša izmenjala za rojstni dan in božič v času 38 mesecev, in
tri sestanke, ki naj bi jih imel napisane v beležki Zagožen, a se niso zgodili,
kot opozarja Janša. Pa še številka mobitela ni bila prava … Za sodnico je to »kontinuirana
komunikacija«. Hkrati pa je finsko sodišče izrecno poudarilo, da komuniciranje
med ljudmi znotraj političnih strank samo po sebi ne pomeni ničesar … Kako je s
tem?
Drži. To ni nič
posebnega, saj se ve, da znanci ali sodelavci med seboj komunicirajo. Če to
uporabimo kot dokaz, obtožence sodimo samo zato, ker so bili znanci.
Kaj pa sostorilstvo?
To je pojmovno nemogoče.
Kako lahko sprejmete obljubo hkrati z obvezo izrabljanja svojega položaja ali
vpliva še za nekoga drugega? Vi obljubo lahko sprejmete samo zase. Ne morete na
poroki kot ženin reči »da« še za svojo nevesto. To je individualno. Vsak je
sicer lahko sprejel enako obljubo, pa vendar zato še ne gre za sostorilstvo. To
je paralelna storitev kaznivega dejanja. Nista bila sostorilca v tem pomenu, da
eden naredi del dejanja, drug pa drugi del. Pri obljubi nagrade pa ne more eden
narediti en del, drugi pa drugi del. Ali si sprejel obljubo nagrade ali pa je
nisi. Sostorilstvo je pojmovno izključeno. Tudi verbalne razžalitve ali krivo
pričanje so delikti, ki jih ne morete narediti v sostorilstvu, lahko jih
naredite samo individualno.
Tožilec
Andrej Ferlinc je v odgovoru na Janševo pritožbo na višje sodišče zapisal, da
je Janša kaznivo dejanje storil tako, da se je poistovetil z ravnanji Zagožna.
Kako naj bi se poistovetil? Kaj sploh to pomeni? Ali gre tu za namišljen
miselni delikt?
Tako v sodbi ni napisano. To je nesmisel.
Napisano je, da je Zagožen terjal darilo zase, Janša pa naj bi bil sprejel
obljubo darila za SDS. Janša se ni nič poistovetil. To je zanikal. Ena oblika
dejanja se stori z zahtevanjem obljube, druga s sprejetjem obljube, tretja pa s
sprejetjem kar same nagrade. Ta oblika dejanja, da obljubo zahtevaš, je vedno
prej. Tukaj pobuda prihaja od tebe. Druga oblika pa je, da pobuda ne prihaja od
tebe, ampak da jo samo prejmeš od drugega. To sta dve različni ravnanji.
Nasploh pa je dejavnost pokojnega Zagožna premalo dejansko in pravno razčiščena,
da bi ga lahko označevali za sostorilca z Janšo. Iz navedb v sodbi, da je Zagožen
najprej terjal obljubo, nato pa tudi s Finci dal obljubo vplivnejšemu Janši, bi
lahko sklepali, da je prvenstveno sodeloval pri aktivnem podkupovanju, vendar
tega državni tožilec ni hotel obtožiti in je najbrž prav zato skonstruiral Zagožnovo
sostorilstvo z Janšo. Ob upoštevanju vsega tega pridemo do nesmisla, da se s
poistovetenjem z Zagožnovim ravnanjem Janši pripisuje, da je najprej terjal
obljubo nagrade za Zagožna, nato pa s Finci še sebe aktivno podkupoval in
nazadnje tudi sprejel to podkupnino. Če so navedbe v odgovoru na pritožbo − sam je nisem bral − točne, potem take izjave državnega tožilca
lahko razmemo kot nagovarjanje sodišča k prekoračevanju obtožbe, kar pomeni
bistveno kršitev določb kazenskega postopka, ki poleg škode obtožencu tudi
vzbuja dvome o nepristranosti sodišča.
V
obtožnem aktu in sodbi je naveden tudi očitek, da se Janša kljub večkratnim
predlogom ni hotel srečati z nikomer iz Patrie. Češ, poglejte ga, kako
pokvarjen je, saj je namenoma želel prikriti svojo vpletenost v zadevo …
Podobno so to delali v politično montiranih procesih po drugi svetovni vojni.
To je sofizem. Po eni strani mu očitaš
vpletenost s kontakti, po drugi pa to, da ni imel kontaktov. Da se je izrecno
izogibal stikov s predstavniki Patrie. Karkoli je torej naredil, je naredil
narobe. To je način sojenja, ki velja za nedemokratične družbe, kjer se
zanikanje krivde razlaga kot dokaz obdolženčeve nepoštenosti.
Veliko
se je govorilo tudi o sporno pridobljenih »dokazih« na Finskem. O tem ste
govorili tudi vi. Kako gledate na to? Kot je nedavno za Demokracijo dejal dr.
Lovro Šturm, v tem finskem gradivu ne gre za dokaze, ampak za domneve in
namigovanja, na katerih potem tožilstvo gradi svoj konstrukt kaznivega dejanja …
V te finske dokaze se niti nisem
podrobno spuščal. Že pri samem obtožnem predlogu in nato sodbi sem ugotovil, da
Janševo kaznivo dejanje sploh ni jasno prikazano, zato je odveč razpravljati o
dokazih. Ne morete kar reči, ta me je poskusil ubiti. Treba je dokazati, kaj
vam je naredil. Ni dvoma, da za poskus uboja lahko nekoga ovadiš s tem, da
navedeš, kdo, kdaj, kje, na kakšen način in s kakšnim sredstvom ter zakaj ti je
začel jemati življenje. Šele potem se lahko presodi, ali res gre za sum poskusa
uboja. Seveda, pri obtožbi pa je potem treba še predložiti dokaze za tisto
ravnanje drugega, ki naj bi bilo poskus uboja.
Pred
časom je tudi nekdanji ustavni sodnik Matevž Krivic opozoril, da je treba v
primeru pomanjkanja dokazov, kot je očitno v primeru Janše, slediti znani
kazenskopravni maksimi, da je treba v dvomu odločiti v prid obdolžencu. Se
strinjate s tem?
Naše pravo ne potrebuje takih navodil.
Mi pristajamo na domnevo nedolžnosti. Domneva nedolžnosti v slovenski ustavi
lepo pravi, da je vsak nedolžen do tedaj, dokler ni s pravnomočno sodbo
ugotovljena njegova krivda. To pomeni, da moraš nujno dokazati, da je kriv. In če
dokazi ne prepričajo o dejanju, moraš obdolženca oprostiti. Sodišče more šteti
dejanje za dokazano, ko odpravi vse dvome. Če dvomov ne more odpraviti, mora
obdolženca oprostiti.
Ljubo
Bavcon je nedavno v članku v Sobotni prilogi Dela, kjer je medijsko branil vršilca
dolžnosti generalnega direktorja UKC Ljubljana Simona Vrhunca, zapisal, da ima
vsak poklic tudi neprijetno plat; »za sodnike nasploh velja in v demokratični
državi mora veljati pravilo, da je manj škode,
če roki pravice pobegne deset krivih, kot da obsodijo enega samega nedolžnega človeka«.
To je navadna kriminalitetno-politična
floskula. Sodniki, ki so strokovni in izkušeni, dobro vedo, da lahko obsodijo
samo krivega človeka, ne morejo pa nedolžnega. Se mi pa zdi problematično to
govorjenje, da je bolje, da izpustiš krivega, kot obtožiš nedolžnega. Škodljivo
je, da obtožiš nedolžnega, prav tako pa je škodljivo, da spustiš krivega. Če
storilec hudega kaznivega dejanja ni primerno kaznovan, se žrtev počuti ponižano
in nezavarovano, prizadeta pa je tudi veljava prava in z njim obsežene morale.
Devetnajstega
marca je potekala javna seja višjega sodišča v zadevi Patria. Sodišče naj bi
imelo nato 30-dnevni instrukcijski rok za izrek sodbe in ta je sedaj že
potekel. Kakšno odločitev pričakujete glede na vaše poznavanje zadeve?
Nisem vedeževalec, tako da težko
karkoli rečem. Glede na to, da stvar nima opisanega kaznivega dejanja, da tožilec
očitno ni ravnal v skladu s svojimi dolžnostmi, da je tožilec sestavil tako čudno
obtožbo, čeprav je vrhovno sodišče reklo, da mora biti kaznivo dejanje natančno
opisano ter biti časovno in krajevno opredeljeno, bi moralo višje sodišče v
primeru Janeza Janše izreči oprostilno sodbo. Lahko pa višje sodišče sodbo prve
stopne razveljavi, kar pa glede na to, da sedanja obtožba pri vnovičnem sojenju
ne bi mogla pripeljati do obsodilne sodbe, lahko povzroči le oprostilno sodbo
ali zastaranje zadeve.
Kako
pa je s tem, da je sodnica v zvezi z zadevo Patria zelo angažirano vodila tudi
določena preiskovalna dejanja? Se vam zdi to kakorkoli sporno? Očitno je bilo,
da želi obdolžence obsoditi. Ali ne bi bilo bolje, da bi bila vloga sodnice
oziroma sodnika povsem nevtralna, kot je to večinoma na Zahodu?
Ne želim se spuščati v teoretično
razpravljanje o potrebni drugačni ureditvi kazenskega postopka. Vsekakor je
sedanja ureditev dovolj dobra, da ne dovoljuje pravnih nepravilnosti, ki sem
jih doslej omenjal. Odklanjam, da bi opravičila zanje iskali v slabi
zakonodaji.
Kritični
ste bili tudi do izjav tožilca Andreja Ferlinca, ki je v svoji sklepni besedi
na prvi stopnji govoril o tem, da je korupcija zlo in da je vsak, ki se ne bori
proti temu, tudi del zla in podobno.
Državnega tožilca ustava ne pooblašča
za kakšen drugačen boj zunaj vlaganja in zastopanja obtožb za kaznivo dejanje,
torej za nobeno preganjanje drugega zla kot tistega, za katerega je v zakonu
določeno, da pomeni kaznivo dejanje. Se pravi, da izjava − če je res bila tako izrečena − pomeni samo politično propagiranje v
slogu militantnega pozivanja in rožljanja z orožjem, namenjenega zoper drugače
misleče. Najhujše pri tem pa je, da se z nekakšnim pozivanjem k splošnemu linču
označuje kot del korupcijskega zla vsakogar, ki se proti temu zlu ne bori, kar
pomeni, naj bi bil korumpiran in potreben kaznovanja vsak, ki ne vidi življenjskega
poslanstva v ovajanju ali prijavljanju drugih. Glede na to, da je državni tožilec
izkoristil funkcijo za agitiranje zoper drugače misleče zaradi nekih zlih
dejanj ne glede na njihovo določenost v kazenskem zakonu, je njegova izjava
pravzaprav sama po sebi usmerjena proti ustavi.

No, pa ste me našli. Poudarjate, da sem
napisal komentar splošnega dela Kazenskega zakonika, hkrati pa me opozarjate na
moje očitke Pravni fakulteti v Ljubljani, da povzroča deficit v znanju sodnikov
glede posebnega dela Kazenskega zakonika. Da ne bo nesporazuma, Pravne
fakultete v Ljubljani ne grajam iz konkurenčnih razlogov, saj sem na njej
diplomiral, bil kot docent član njene kazenske katedre, na njej doktoriral in še
vedno z njo sodelujem. Menim, da ima ta pravna fakulteta, ki je bila še nekaj časa
po osamosvojitvi Slovenije edina, še vedno najugodnejše možnosti za delovanje,
s tem v zvezi pa tudi največjo odgovornost za uspešen študij. Po tej plati
zamerim predvsem njeni kazenski katedri, da ni poskrbela niti za poučevanje
niti za preučevanje posebnega dela kazenskega zakona, ni izdala od druge
svetovne vojne dalje nobenih učbenikov ali poglobljenih širših komentarjev. Do
osamosvojitve Slovenije se je vse kazensko pravo predavalo brez primerjav s
tujim pravom in brez povezav z drugimi področji lastnega prava, celo z ustavnim
pravom. Dominanten je bil vpliv kriminologije, ki pa je kazensko pravo odmikala
od načela zakonitosti. Skratka, poučevanje je bilo v nasprotju s študijem
kazenskega prava v ZDA, kjer se študentje seznanjajo s pravom preko njegove
uporabe v posamičnih primerih. Ni čudno, če pri nas generacije sodnikov še
vedno ne znajo dobro razlagati posebnega dela kazenskega prava.
Kako
na kratko ocenjujete zdajšnje stanje slovenskega pravosodja, slovenskega
sodstva? Nekako se zdi, da če se prej sodniki, sodnice niso odločali tako
pogosto za obsodilne sodbe, se sedaj pod pritiskom javnosti, medijev za to odločajo
hitreje …
Zdajšnje stanje ocenjujem kot normalizacijo po prejšnjem slabem stanju, ko
niti organi odkrivanja in pregona niti sodišča niso delovali v potrebnem obsegu
in v razumnih rokih. Pri ugotovljenem boljšem, a zapoznelem ukrepanju bi morali
biti predvsem pozorni na zakonitost obsodb in pravično kaznovanje.
Kdaj bodo ljudje spet dobili popolno zaupanje
v pravno državo?
Zaupanje se bo povečalo, ko se bodo začeli
dvigovati standardi demokratičnosti, in to v vseh treh vejah oblasti. Ti
standardi so zelo znižani tako pri vzajemnih delovanjih vej oblasti kakor tudi
v odnosih države do ljudi. Pri udejanjanju prava bi ob interesno in ideološko
nabiti politiki morali priznavati večjo veljavo nevtralni in v splošno dobro
usmerjeni pravni znanosti.
Ni komentarjev:
Objavite komentar